Kobiecy poradnik
Nasze tematy Obrączka odbiera wolność? Kobiecy poradnik katalog poraddiety i odżywianie
Warto wiedzieć
zwiń szukanie zaawansowane
Duże problemy z wypróżnianiemfot. Archiwum WP
problem do rozwiązania

Duże problemy z wypróżnianiem

pytanie zadane w dniu: 12.01.2011
problem zgłoszony przez: Telma, 28 lat

Co trzeci Polak cierpi z powodu zaparć, ale częściej cierpią kobiety. Co gorsza, najczęściej sami jesteśmy sobie winni – jemy zbyt tłusto i obficie, pijemy mało wody i unikamy warzyw i owoców.


Treść pytania:

"Witam serdecznie.
Mam duży problem z wydalaniem, czasami męczę się nawet 5 dni. W zasadzie to taki standard, że jestem w stanie się wypróżnić co 4-5 dni, co oznacza, że robię to tylko kilka razy w miesiącu! :( Bardzo kiepsko się wtedy czuję, jestem ciężka, robi mi się niedobrze, czuję się ogólnie słabo. Jem, wydaje mi się dość regularnie. Zaczynam dzień od kawy i bułki z wędliną lub serem, około 8 rano, potem około 13 jem obiad, potem po kilku godzinach jogurt lub coś podobnego i wieczorem kanapkę. Fakt, że mało piję i nie mogę się zmusić, żeby pić więcej. Trochę też podjadam między posiłkami, głównie słodycze. Ważę 56 kg przy 164 cm wzrostu. Ale gdy nie mogę się wypróżnić, po 5 dniach waga skacze nawet o 1,5 kg. Proszę mi powiedzieć, co powinnam jeść i jak jeść, żeby problem zniknął? Dodam, że jedzenie suszonych owoców, śliwek, jabłek nie pomaga w ogóle :/"

Marlena Jankowska Porady udziela Marlena Jankowska, dietetyk:

Witam Panią,

Jest wiele zaleceń dietetycznych, które mogą Pani pomóc poradzić sobie z wypróżnianiem, ważne by konsekwentnie je stosować. Przede wszystkim warto znaleźć przyczynę zaparć, gdyż dopiero poznanie powodu i jego rozwiązanie pomoże Pani pozbyć się tego problemu. Często zaparcia wiążą się z niewłaściwym żywieniem, ale warto jest zasięgnąć porady lekarza gdyż mogą one być objawem innej choroby.

Możliwe przyczyny zaparć:

- nieprawidłowe żywienie z dużą zawartością tłuszczów pochodzenia zwierzęcego np. mięso, jaja, masło,
- duże spożycie węglowodanów prostych: słodycze, ciastka, słodkie desery,
- mała ilość spożywanego błonnika pochodzenia naturalnego, czyli dieta uboga w warzywa, owoce, kasze, ciemne pieczywo
- mała aktywność fizyczna, szczególnie brak codziennej aktywności takiej jak spacery
- zespół jelita drażliwego
- czasami przyczyną zaparć jest unikanie wypróżniania się z różnych przyczyn np. braku czasu; dochodzi wówczas do zakłócenia w mechanizmach sygnalizujących konieczność oddania stolca
- częste podróże, wyjazdy – stres, zmiana diety
- nadużywanie leków przeczyszczających – możliwość utraty wrażliwości jelita grubego na stymulację lub uszkodzenie aparatu nerwowego błony śluzowej
- zaburzenia hormonalne
- inne choroby
- stosowane leki

Niewłaściwe jest przekonanie, że wprowadzenie do diety wyłącznie produktów bogatych w błonnik rozwiąże problem zaparć. Tylko podejście indywidualne (znalezienie przyczyny) i zmiana stylu życia, poprzez korektę żywienia, zwiększenie aktywności fizycznej czy zmiana niewłaściwych nawyków w codziennym życiu, takich jak pośpiech i stres, da pożądane efekty.

Z typowo dietetycznych zaleceń, mogę Pani poradzić:

- zwiększenie ilości wypijanych płynów, najlepiej obojętnych (woda, herbata) 1,5 l – 2,5 l
- zmniejszenie spożycia produktów bogatych w tłuszcze zwierzęce i węglowodany proste czyli: mięsa wieprzowe, tłuste kiełbasy i wędliny, mięsa pieczone i smażone w głębokim tłuszczu, desery na bazie śmietanki i kremów, słodycze
- zwiększenie spożycia warzyw ok. 0,5 kg dziennie oraz owoców (z owocami należy uważać, szczególnie osoby z nadwagą, gdyż zawierają dużo cukrów)
- spożywanie owoców suszonych
- wprowadzenie do diety kasz gruboziarnistych, makaronów razowych, brązowego ryżu, ciemnego pieczywa
- niskotłuszczowego naturalnego nabiału do 2% tłuszczu, najlepiej świeżo fermentowanego: jogurt, kefir, maślanka
- zwiększenie aktywności fizycznej: spacery 2-5 km, bieganie ok. pół godziny dziennie, pływanie co drugi dzień
- wskazane jest również picie kawy
- należy ograniczyć spożywanie produktów wzdymających: szparagi, groch, fasolę, grzyby, orzechy i inne produkty, które powodują indywidualne problemy ze strony układu pokarmowego.

Pozdrawiam i życzę powodzenia,
Marlena Jankowska

Masz problem i nie możesz go rozwiązać?

zadaj pytanie specjaliście

Przeczytaj również:

Dieta mamy może obniżyć ryzyko astmy i alergii

Skuteczna dieta

Dieta a niedoczynność tarczycy

źródło porady: Kobiecyporadnik.pl


tak czy uważasz, że to dobra porada?

10 osób uważa, że to dobra porada

Zamieszczane w Serwisie przez Użytkowników i ekspertów porady mają charakter wyłącznie informacyjny i nie mogą zastąpić porady udzielanej przez odpowiedniego lekarza w wyniku bezpośredniego badania. Wirtualna Polska S.A. nie ponosi jakiejkolwiek odpowiedzialności za treść tych porad oraz za jakiekolwiek szkody Użytkownika powstałe na skutek lub w związku z zastosowaniem się przez Użytkownika do treści porady.

wybierz kategorię

To, ile ważysz, ma wpływ nie tylko na Twoje samopoczucie, ale również na stan Twojego zdrowia fizycznego. Jeśli masz problemy z utrzymaniem wagi, cierpisz z powodu nadwagi lub otyłości, zapytaj o radę doświadczonych dietetyków.

Logowanie

Nie masz jeszcze Profilu? Załóż go

Zapomniałeś hasła?


regulamin serwisu