Kobiecy poradnik
Nasze tematy Obrączka odbiera wolność? Kobiecy poradnik katalog poraddiety i odżywianie
Warto wiedzieć
zwiń szukanie zaawansowane
Łączenie warzyw w posiłkach
problem do rozwiązania

Łączenie warzyw w posiłkach

pytanie zadane w dniu: 22.02.2011
problem zgłoszony przez: Budy, 18 lat

Chcąc dostarczyć organizmowi jak najwięcej witamin i minerałów musimy zwracać uwagę nie tylko na ich ilość w diecie, ale również m.in. na sposób połączenia produktów ze sobą.


Treść pytania:

"Witam.
Dzisiaj przeczytałam artykuł, że nie warto łączyć pomidora z ogórkiem, bo ogórek zawiera enzym askorbinowy, który utlenia wit. C. Czy to prawda? Jakich jeszcze warzyw nie można łączyć ze sobą, a jakie łączyć warto?"

Akademia Zdrowego Żywienia mgr inż. Małgorzata Gajewczyk Porady udziela Akademia Zdrowego Żywienia mgr inż. Małgorzata Gajewczyk, dietetyk:

Witaj,

Tak to prawda, że nie powinno się łączyć ogórka z pomidorem. Jeżeli to zrobimy od czasu do czasu - nic się nie stanie, ale jeżeli regularnie, możemy pozbawiać się cennego źródła witaminy C.

Inne złe połączenia:

Pomidor z białym serem, to atak na nasze stawy. Bardzo częste jedzenie takiego zestawu może skończyć się bolesną chorobą stawów! Liczne kwasy (cytrynowy, jabłkowy, chlorogenowy i kumarynowy), które decydują o charakterystycznym smaku pomidora, łączą się z wapniem zawartym w serze. Powstają nierozpuszczalne kryształki, które odkładając się w stawach, wywołują przy każdym ruchu silne bóle.

Herbata i ciasto, może powodować utratę witaminy B1. Garbniki, nadające herbacie gorzkawy smak, działają na błonę śluzową przewodu pokarmowego i ograniczają wchłanianie białek oraz wiążą wapń, magnez, żelazo, cynk, miedź i inne ważne dla organizmu biopierwiastki. Niszczą również witaminę B1, a ciasto drożdżowe jest wyjątkowo zasobnym jej źródłem. To ona decyduje o sprawnym działaniu układu nerwowego. Dlatego do ciasta drożdżowego bezpieczniej jest pić słabszy napar z herbaty.

Ryba i olej słonecznikowy, przyspiesza starzenie. Ryby morskie są prawdziwym eliksirem młodości. Zawierają niezwykły składnik kwasy tłuszczowe omega-3. Tłuszcz ten neutralizuje prostaglandyny, powodujące zmiany zapalne w stawach, choroby nowotworowe oraz zaburzenia w funkcjonowaniu układu nerwowego. Groźnym rywalem omega-3 są kwasy omega-6, występujące w oleju słonecznikowym oraz kukurydzianym. Zły stosunek kwasów tłuszczowych w naszej diecie jest jednym z ważniejszych czynników przyspieszających starzenie się organizmu. Najlepszym rozwiązaniem dla przygotowywania ryb jest pieczenie, gotowanie na parze lub grillowanie.

Czerwone mięso z winem, zwiększa ryzyko anemii. Garbniki zawarte w winie ograniczają wchłanianie żelaza z przewodu pokarmowego, a bogatym źródłem tego pierwiastka życia jest właśnie czerwone mięso. Za połączeniem czerwonego wina z ciemnym mięsem przemawiają zatem względy smakowe, ale zdrowotne ? już nie.

Ziemniaki z masłem, to zagrożenie dla smukłej figury. Ziemniaki są niskokaloryczne. Łyżeczka masła natomiast to 60 kcal. Zjadane oddzielnie są wręcz godne polecenia. Ale zjadane łącznie? Niestety, tuczą! Dlaczego tak się dzieje? Ziemniaki mają bardzo wysoki indeks glikemiczny. Oznacza to, że po ich zjedzeniu, gwałtownie podnosi się poziom glukozy we krwi. Organizm, by go obniżyć, trzustka produkuje duże ilości insuliny. Działa ona nie tylko na poziom glukozy. Jest także odpowiedzialna za pracę komórek tłuszczowych. Mobilizuje je do zaopatrywania się w zapasową energię. Tłuszcze z pokarmu magazynowane są wówczas nieomal w całości. Właśnie dlatego połączenie łatwo przyswajalnych węglowodanów z tłuszczem stanowi zagrożenie dla figury. Wystrzegajmy się zatem dodatku masła, oleju, oliwy itp. do owoców, cukru, białej mąki i niektórych warzyw (marchew, ziemniaki, buraki).

Pozdrawiam,
Małgorzata Gajewczyk

Masz problem i nie możesz go rozwiązać?

zadaj pytanie specjaliście

Przeczytaj również:

Niezdrowe połączenia

Jaka dieta?

Myśl na każdy dzień: jedzenie...

źródło porady: Kobiecyporadnik.pl


tak czy uważasz, że to dobra porada?

35 osób uważa, że to dobra porada

Zamieszczane w Serwisie przez Użytkowników i ekspertów porady mają charakter wyłącznie informacyjny i nie mogą zastąpić porady udzielanej przez odpowiedniego lekarza w wyniku bezpośredniego badania. Wirtualna Polska S.A. nie ponosi jakiejkolwiek odpowiedzialności za treść tych porad oraz za jakiekolwiek szkody Użytkownika powstałe na skutek lub w związku z zastosowaniem się przez Użytkownika do treści porady.

wybierz kategorię

To, ile ważysz, ma wpływ nie tylko na Twoje samopoczucie, ale również na stan Twojego zdrowia fizycznego. Jeśli masz problemy z utrzymaniem wagi, cierpisz z powodu nadwagi lub otyłości, zapytaj o radę doświadczonych dietetyków.

Logowanie

Nie masz jeszcze Profilu? Załóż go

Zapomniałeś hasła?


regulamin serwisu