Kobiecy poradnik
Nasze tematy Obrączka odbiera wolność? Kobiecy poradnik katalog poraddiety i odżywianie
Warto wiedzieć
zwiń szukanie zaawansowane
Jak wzmocnić włosy osłabione w wyniku zaburzeń odżywiania?
problem do rozwiązania

Jak wzmocnić włosy osłabione w wyniku zaburzeń odżywiania?

pytanie zadane w dniu: 04.01.2012
problem zgłoszony przez: anka55, 19 lat

Co warto wprowadzić do diety, by wzmocnić osłabione i przesuszone włosy? - porady udziela Agnieszka Czaja, dietetyk.


Treść pytania:

"Moja przyjaciółka (19 lat) cierpiała w zeszłym roku na anoreksję, teraz jej waga jest już w normie. Jej włosy są poważnie osłabione, ponad połowa z nich wypadła, część powoli odrasta, jednak są one strasznie osłabione i okropnie przesuszone. Czy da się wzmocnić włosy przez odpowiednią dietę?"

Agnieszka Czaja Porady udziela Agnieszka Czaja, dietetyk:

Stan skóry, włosów i paznokci jest wskaźnikiem ogólnej kondycji zdrowotnej organizmu. Oczywiście, przez odpowiednią dietę można wzmocnić włosy.

Poniżej znajdzie Pani substancje niezbędne dla zdrowej skóry, włosów i paznokci:

1. Witamina A: ten przeciwutleniacz pomaga w utrzymaniu integralności struktury komórek i zdrowego funkcjonowania błon śluzowych. Wykazano, że praktycznie eliminuje łagodniejsze przypadki trądziku, ponieważ pomaga zmniejszyć produkcję sebum, którego nadmiar zatyka pory. Witamina A, wraz z odpowiednią podażą białka, wypływa na wytwarzanie zdrowych włosów. Dobre źródła witaminy A to: wątroba, tran, sery żółte, jaja, masło, marchew, szpinak, kapusta włoska, suszone morele.

2. Witamina C: jest ważnym przeciwutleniaczem dla skóry. Spowalnia powstawanie zmarszczek i pomaga w utrzymaniu elastyczności skóry. Witamina C w dużych ilościach znajduje się w owocach cytrusowych, żurawinie, dzikiej róży, wiśni acerola, czerwonej i zielonej papryce, brokułach, kiwi, kiszonej kapuście.

3. Cynk: wraz z witaminą C jest niezbędny do syntezy kolagenu - głównej substancji budulcowej skóry. Cynk wchodzi w skład włosów i paznokci, dlatego jest potrzebny dla zachowania ich zdrowego wyglądu. Dobrymi źródłami cynku są: czerwone mięso, drób, ostrygi, kraby, homary, produkty z mąki pełnoziarnistej, orzechy, fasola.

4. Witamina E: jest silnym antyutleniaczem, pomaga skórze utrzymać odpowiednią wilgotność i ochronę przed szkodliwym promieniowaniem słonecznym. Zapobiega przedwczesnemu starzeniu się skóry. Witamina E zwiększa też wchłanianie witaminy A. Dobrym naturalnym źródłem witaminy E są: olej słonecznikowy, nasiona słonecznika, gorczyca, mango, rzepa, orzechy (zwłaszcza migdały) i szpinak.

5. Selen: minerał ten znacznie zmniejsza częstość występowania wywołanego przez promieniowanie UV raka skóry. Może też być pomocny w leczeniu suchego łupieżu głowy, a także zwiększa wchłanianie witaminy E. Selen występuje w czosnku, cebuli, drożdżach piwnych, kiełkach pszenicy i orzechach brazylijskich.

6. Niezbędne Nienasycone Kwasy Tłuszczowe (NNKT): są to kwasy tłuszczowe omega-3 i omega-6. Substancje te są "niezbędne", ponieważ nasz organizm nie może ich produkować i muszą być uzyskiwane z pożywienia. NNKT pomagają zachować prawidłowe nawodnienie skóry. Sprawiają, że paznokcie są bardziej błyszczące i elastyczne, a włosy odpowiednio nawilżone. Dobrymi źródłami NNKT są: ryby morskie, oleje roślinne z pierwszego tłoczenia, nasiona słonecznika, orzechy.

7. Witaminy z grupy B: są pomocne w zapobieganiu suchości, swędzeniu skóry, wysypki oraz pęknięć w kącikach ust. Niedobór witamin z tej grupy może też prowadzić do wypadania włosów. Witaminy z grupy B występują w wątrobie, drożdżach, mięsie, roślinach strączkowych, brązowym ryżu, kiełkach pszenicy, awokado, bananach, jajach, nasionach dyni i produktach pełnoziarnistych.

Jeżeli problemy z włosami, skórą i paznokciami wynikają tylko ze złego żywienia, to zalecenia przedstawione poniżej powinny okazać się pomocne. Najlepiej, aby zmiany w diecie wprowadzić jak najszybciej, ponieważ oczekiwane efekty nie pojawią się z dnia na dzień.

Zalecenia:

- Pij dużo wody, mineralnej bądź źródlanej, około 2 litry dziennie. Woda wpływa na właściwe nawilżenie skóry i zapobiega gromadzeniu się toksyn w organizmie. Dobrze nawodnione komórki skóry wpływają też na lepszy transport substancji aktywnych z kosmetyków.

- Zadbaj o dostarczenie wysokiej jakości białka z drobiu, ryb i roślin strączkowych. Aminokwasy wchodzące w skład białka są niezbędne do budowy i odnowy skóry.

- Zwiększ spożycie produktów z pełnego ziarna (grubo mielone kasze, ryż brązowy, pieczywo pełnoziarniste), owoców oraz warzyw.

- Zwiększ spożycie NNKT z orzechów, olejów tłoczonych na zimno, tłustych ryb morskich (łosoś, tuńczyk, makrela, śledzie, sardynki).

- Unikaj nadmiaru alkoholu, słodzonych napojów, kawy i mocnej herbaty, ponieważ działają odwadniająco.

- Unikaj cukru rafinowanego (sacharozy), wyrobów cukierniczych, słodyczy itp., aby nie dopuścić do przerostu grzyba candida albicans.

- Unikaj czerwonego mięsa, tłuszczów nasyconych, żywności typu fast-food, mleka, gdyż mogą prowokować stany zapalne.

Pozdrawiam,
Agnieszka Czaja

Masz problem i nie możesz go rozwiązać?

zadaj pytanie specjaliście

Przeczytaj również:

Kaszubskie przysmaki

Prawidłowa waga

Jak szybko schudnąć?

źródło porady: Kobiecyporadnik.pl


tak czy uważasz, że to dobra porada?

43 osoby uważają, że to dobra porada

Zamieszczane w Serwisie przez Użytkowników i ekspertów porady mają charakter wyłącznie informacyjny i nie mogą zastąpić porady udzielanej przez odpowiedniego lekarza w wyniku bezpośredniego badania. Wirtualna Polska S.A. nie ponosi jakiejkolwiek odpowiedzialności za treść tych porad oraz za jakiekolwiek szkody Użytkownika powstałe na skutek lub w związku z zastosowaniem się przez Użytkownika do treści porady.

wybierz kategorię

To, ile ważysz, ma wpływ nie tylko na Twoje samopoczucie, ale również na stan Twojego zdrowia fizycznego. Jeśli masz problemy z utrzymaniem wagi, cierpisz z powodu nadwagi lub otyłości, zapytaj o radę doświadczonych dietetyków.

Logowanie

Nie masz jeszcze Profilu? Załóż go

Zapomniałeś hasła?


regulamin serwisu