Kobiecy poradnik
Nasze tematy Obrączka odbiera wolność? Kobiecy poradnik katalog poraddiety i odżywianie
Warto wiedzieć
zwiń szukanie zaawansowane
Ile posiłków trzeba jeść w ciągu dnia?fot. 123RF
problem do rozwiązania

Ile posiłków trzeba jeść w ciągu dnia?

pytanie zadane w dniu: 21.01.2013
problem zgłoszony przez: Sliwa96, 16 lat

Chcę schudnąć.


Treść pytania:

"Witam! Mam pytanie jeśli chodzi o rozłożenie pięciu posiłków. Muszę trzymać się ustalonych godzin czy jest to obojętne?"

mgr inż. Magdalena Baran Porady udziela mgr inż. Magdalena Baran, dietetyk:

Witam

Mało kto zwraca uwagę na to, że warunkiem racjonalnego żywienia jest nie tylko dostarczenie wszystkich niezbędnych składników odżywczych. Ważne jest też, aby dzienna racja pokarmowa została właściwie rozplanowana na posiłki w ciągu dnia. Idealnie jest spożywać pięć posiłków dziennie, tak jak Pani wspomniała.

Spożywanie 5 posiłków to także najlepszy sposób, by uniknąć podjadania. Odstępy czasowe między nimi powinny wynosić 3-4 godziny. Przy trzech posiłkach dziennie należy dbać o to, by przerwy miedzy nimi nie były krótsze niż 4 godziny i nie dłuższe niż 6 godzin.

Rzadkie spożywanie posiłków może nasilać gromadzenie tkanki tłuszczowej. Zbyt długie odstępy między posiłkami niekorzystnie wpływają na metabolizm, spada poziom glukozy we krwi, większe jest uczucie głodu.
Pyta Pani, czy trzeba jadać zawsze o tych samych porach. W miarę możliwości tak, bo to gwarantuje utrzymanie określonego rytmu fizjologicznego czynności układu pokarmowego. Zachęcam zatem do tego, by wyrobiła sobie Pani swoje godziny, w których automatycznie będzie sięgać po jedzenie. Oczywiście, jeśli nie ma Pani stałego trybu życia, utrzymanie takiego samego schematu jest trudne, ale powinna Pani zachować zasadę, by pierwsze śniadanie zjeść do 1 godzinę po przebudzeniu, każdy kolejny posiłek co 3-4 h, ostatni (kolacja) nie później niż 3 godziny przed snem.

Dlaczego? Otóż procesy trawienia zakłóca nocny odpoczynek. W nocy organizm nie pracuje tak intensywnie jak za dnia, a więc wolniej trawi. Poza tym opychanie się na noc negatywnie wpłynie na samopoczucie i na jakość snu. Na dodatek sprzyja ono nocnym koszmarom. Trudniej będzie Pani zasnąć, a rano wstać z łóżka. Zajęty trawieniem organizm nie zregeneruje się w nocy w wystarczającym stopniu, zatem następnego dnia będzie Pani mieć mniej energii.

Przykładowo, jeśli wstanie Pani o 7, pierwsze śniadanie powinna Pani zjeść między 7-8, drugie śniadanie 10-11, obiad 13-14, podwieczorek 16-17, kolacja 19-20 (przy założeniu, że kładzie się Pani spać o 23). Jeśli kładzie się Pani wcześniej, przerwy między posiłkami w trakcie dnia można skrócić.

Jeśli zdarzy się, że wstanie Pani później - ok. 10, wówczas warto wyeliminować jeden z posiłków i "wskoczyć" od razu w drugie śniadanie. Pozdrawiam i życzę powodzenia w organizacji posiłków!

źródło porady: Kobiecyporadnik.pl


tak czy uważasz, że to dobra porada?

36 osób uważa, że to dobra porada

Zamieszczane w Serwisie przez Użytkowników i ekspertów porady mają charakter wyłącznie informacyjny i nie mogą zastąpić porady udzielanej przez odpowiedniego lekarza w wyniku bezpośredniego badania. Wirtualna Polska S.A. nie ponosi jakiejkolwiek odpowiedzialności za treść tych porad oraz za jakiekolwiek szkody Użytkownika powstałe na skutek lub w związku z zastosowaniem się przez Użytkownika do treści porady.

wybierz kategorię

To, ile ważysz, ma wpływ nie tylko na Twoje samopoczucie, ale również na stan Twojego zdrowia fizycznego. Jeśli masz problemy z utrzymaniem wagi, cierpisz z powodu nadwagi lub otyłości, zapytaj o radę doświadczonych dietetyków.

Logowanie

Nie masz jeszcze Profilu? Załóż go

Zapomniałeś hasła?


regulamin serwisu